Beleid kleine Windmolen windturbines

Bijeenkomst over plan kleine windmolen (boerderijmolen)

Gemeente Nijkerk is van plan om in het buitengebied boerderijmolens (kleine windmolens) toe te staan. Hoe de gemeente dat wil doen en onder welke vooraarden staat beschreven in het Ontwerp Beleidskader over duurzame opwek met boerderijmolens op land. Dit plan ligt op dit moment ter inzage en u kunt daarop reageren tot en met vrijdag 17 februari.

Online reageren / inspreken

Het plan voor boerderijmolens in Nijkerk kunt u hier online bekijken. En u kunt daar schriftelijk of mondeling op reageren. Oftewel: een inspreekreactie geven. Dat houdt in dat u, voordat het college een beslissing neemt over het plan, meegeeft wat u er goed of minder goed aan vindt. Hoe u dat kunt doen, staat op ook op deze webpagina omschreven. Reageren kan tot en met vrijdag 17 februari.

Bijeenkomst over kleine windmolen

Op 9 februari organiseren we een bijeenkomst, waarbij we u graag een toelichting geven op het Ontwerp Beleidskader over duurzame opwek met boerderijmolens op land. Onder meer over ecologische en cultuurhistorische waarden, voorwaarden van landschappelijke inpassing en energieneutraal bedrijfsvoeren.

• Datum: 9 februari 2023
  • Locatie: ’t Veense Hart
  • Adres: Van Noortstraat 36, Nijkerkerveen
  • Aanmelden: niet nodig

U kunt kiezen uit twee tijdstippen (de inhoud is hetzelfde):

• 16.00-18.00 uur
  • 19.00-21.00 uur

Alle seizoenen voldoende energie

Met een boerderijmolen kunt als agrarische onderneming een groot deel van de energie die u nodig heeft zelf duurzaam opwekken met wind. Ook in de winter. Wanneer zonnepanelen door minder zonuren te weinig opleveren. Het maakt u bovendien minder afhankelijk van het elektriciteitsnet en de prijzen voor energie. Een mooie stap in duurzaam en toekomstbestendig ondernemen.

Alvast handig om te weten. Als het Beleidskader voor boerderijmolens in Nijkerk wordt goedgekeurd en u wil zo’n kleine windturbine aanschaffen, dan kunt u als ondernemer daar subsidie voor aanvragen. Deze subsidieregeling van de rijksoverheid loopt tot 31 december 2023.

Voor 2023 is in totaal € 30 miljoen euro beschikbaar voor zonnepanelen en kleinschalige windturbines. De maximale subsidie voor kleinschalige windturbines is € 66,- per m2 rotoroppervlak. Lees hier meer over deze subsidie.