Handen ineen gemeente Nijkerk WSN samenwerking energie besparen Fixteam

Energiebesparing: WSN en gemeente slaan handen ineen

WSN en de gemeente Nijkerk slaan de handen ineen voor energiebesparing. Op 14 november is bij de gemeente Nijkerk het startschot gegeven voor het Fixteam. Dit team voert kleine bespaarmaatregelen uit in woningen. Andere energiebesparende initiatieven binnen het project Energiebesparing zijn het versneld aanbrengen van zonnepanelen, het inzetten op energiebesparing en op verdere armoedebestrijding.

Toenemende armoede tegengaan

De aanleiding voor dit samenwerkingsproject is de toenemende armoede door de hoge energieprijzen en de milde economische recessie waar we in zitten. WSN en de gemeente Nijkerk willen met deze samenwerking de oplopende kosten voor huurders verminderen. Onder andere met de start van het Fixteam.

Kleine isolatiemaatregelen maken woning energiezuiniger

Het Fixteam is een speciaal team dat door kleine bespaarmaatregelen de energielasten voor bewoners verlaagd. Het Fixteam treft kleine energiebesparende maatregelen zoals het plaatsen van radiatorventilatoren, radiatorfolie, tochtstrippen en ledlampen. Dit gebeurt bij 500 woningen voor april 2023. We starten dit jaar met het Fixteam. Bewoners worden vooraf met een brief geïnformeerd.

1 op de 6 huurders

Energiearmoede betekent dat mensen meer dan 10% van hun inkomen moeten besteden aan energie. Naar schatting waren er in 2021 zo’n 812 huishoudens met energiearmoede in gemeente Nijkerk. Maar de verwachting is dat dit aantal huishoudens steeds verder toeneemt. Inmiddels zou zo’n 1 op de 6 huurders van WSN moeite hebben met het betalen van de rekeningen.

Gemeente Nijkerk WSN samenwerking energie besparen Fixteam

Wethouder Mariëlle Broekman: “Het is belangrijk dat we voorkomen dat mensen in de schulden komen of dat die steeds verder toenemen. Want schulden hebben grote invloed op het welzijn van mensen. Met dit samenwerkingsproject raken we dan ook meerdere doelen.”

Energiebesparing en financiële regelingen

Wethouder René Windhouwer voegt daaraan toe: “Als gemeente proberen we onze inwoners dan ook op allerlei verschillende manieren te helpen met verduurzamen. Mensen kunnen bijvoorbeeld gratis advies krijgen via ons Energieloket. Of een bezoek thuis van een Energiecoach, om daar de mogelijkheden in kaart te brengen. En we geven allerlei info via de website duurzaam-nijkerk.nl. Onder meer over subsidies, leningen en de Energietoeslag.”

Zonnepanelen op WSN-woningen

Naast de inzet van het Fixteam gaat WSN bij 300 woningen versneld zonnepanelen plaatsen. Het gaat om woningen met een slecht energielabel. De huurders betalen hiervoor een kleine huurverhoging. Maar door de energie die de panelen opwekken, gaat de energierekening omlaag. De eerste huurders hebben hierover bericht ontvangen van WSN.

Saskia Waciuri, manager Wonen WSN, vertelt: ‘’Natuurlijk brengen we het liefst alle woningen gelijk naar energielabel A. We hebben alleen ook te maken met andere opgaven zoals nieuwbouw, leefbaarheid, zorg en onderhoud waar we in willen investeren. Dit zien we als een mooie stap.’’

Bij Energieloket Nijkerk kunt u gratis advies krijgen over het besparen van energie. Neem contact op met onze adviseur, dan helpt hij u verder.

Bellen

U kunt contact opnemen met het Energieloket door te bellen met Adviseur Energie Henk Eilander op 06 – 12 02 39 68.

E-mailen

U kunt ook een e-mail met uw vraag sturen henk@energieloket-nijkerk.nl.

Afspraak bij u thuis

U kunt ook een afspraak bij u thuis maken met één van onze energie-ambassadeurs. Neem ook hiervoor contact op met het Energieloket.

Hulp van de gemeente

Bij de gemeente kunt u terecht bij het Sociaal Team. De medewerkers geven advies, verwijzen u door of kijken samen met u van welke ondersteuning u gebruik kunt maken.

Per telefoon

Telefoonnummer: 033 – 247 22 22
Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Dat staat op uw paspoort of identiteitskaart.

Per email

Email: aanmelden@nijkerk.eu
Zet in de e-mail waar u hulp bij nodig heeft. Zet er ook uw naam, telefoonnummer en burgerservicenummer (BSN) bij. Dat staat op uw paspoort of identiteitskaart.

Op het stadhuis

Op openingstijden van het gemeentehuis kunt u er binnenlopen bij het Sociaal Team. Het adres is Kolkstraat 27 in Nijkerk.

Andere organisaties

Er zijn nog meer organisaties die hulp kunnen bieden. Bijvoorbeeld met uw administratie. Met het betalen van school. Lid zijn van een sportclub. Of meedoen aan creatieve activiteiten.

Kijk dan eens hier welke organisaties u kunnen helpen.

Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Of heeft u schulden? Gemeente Nijkerk kan u helpen. Neem contact met ons op via telefoonnummer 033 – 247 22 22. Of kijk hier welke hulp of begeleiding u kunt krijgen.