Het duurzame huis van Arie

Verhaal van Arie Kraan duurzame woning Nijkerk

Het plezier van duurzaam wonen

Arie Kraan uit Nijkerk zit er comfortabel bij in zijn jaren ’30 woning. Dat komt door de maatregelen die hij heeft genomen om zijn huis te verduurzamen. “Ik raad het iedereen aan om te verduurzamen. Het levert zoveel op. Het is goed voor het klimaat, het verlaagt de energierekening en het geeft echt heel veel comfort.”

Verspilling is zonde

Verduurzamen heeft Arie Kraan vanuit huis meegekregen. “Ik kom uit de jaren ’60. Toen werd er absoluut geen eten weggegooid, je kreeg pas nieuwe kleren als je oude waren afgedragen en spullen werden opgebruikt of doorgegeven. Er was niet veel, en wat er wel was, werd niet verspild.” Later in zijn leven ontdekte hij het nut van weinig verspillen opnieuw.

Maandlasten omlaag

Toen hij zijn eerste huis kocht, werd Arie zich bewuster van geld. “Ik kwam erachter dat wonen veel geld kostte. Ik ben toen gaan kijken hoe ik de maandlasten naar beneden kon krijgen. Dat lukte me door de spouwmuren te isoleren en dubbelglas te plaatsen. Daardoor ging mijn energieverbruik flink omlaag en mijn energierekening ook!” Sindsdien is hij om. “Dat kun je wel zeggen. Ik kreeg zoveel plezier in dat verduurzamen, dat het echt mijn levensstijl is geworden. Het is bijna een sport!”

“Verduurzamen is voor mij een sport geworden”

Comfort omhoog

Een groot voordeel van verduurzamen is dat het “Verduurzamen is voor mij een sport geworden”zoveel comfort oplevert. “We wonen in een lekker warm huis, verbruiken nauwelijks energie en helpen het klimaat ook nog eens een handje.” Inmiddels heeft Arie zijn huis van onder tot boven verduurzaamd. Onder meer door goede isolatie, zonnepanelen, een warmtepomp, vloerverwarming, een groen dak en een douche die water recyclet. “Heerlijk,” vindt Arie. “Wij hebben altijd warme voeten, er lekt geen warmte weg bij de kozijnen en we hebben nooit meer schimmel onderaan de muur.”

Stap voor stap

Hoewel Arie inmiddels een vergevorderde ‘verduurzamer’ is, begon ook hij ooit stap voor stap. Zijn tip is dan ook: “Begin gewoon. Iedere stap in er één.” Maar waar begin je dan? “Isoleer je huis. Eerst het dak. Doe daarna de muren en vervolgens de vloer. Het levert meteen veel comfort op en je hebt minder stookkosten. Ik had mijn muurisolatie in vier jaar terug verdiend.”

Als vervolgstap raadt hij aan om de radiatoren waterzijdig te laten inregelen door een onderhoudsmonteur. “Dan kan de c.v. namelijk omlaag.” En een andere tip: “Het is zinvol om met een Energieadviseur te praten. Die kan je niet alleen veel vertellen over mogelijke maatregelen, maar ook over subsidies en leningen.”

Voor onszelf en voor onze kleinkinderen

Hoewel Arie veel plezier beleeft aan alle opbrengsten van energieneutraal wonen, doet hij het ook vanuit een moreel besef. “Ik vind dat we als mensen naar elkaar moeten omzien. Niet alleen nu, maar ook richting de toekomst. Ik voel me verantwoordelijk voor hoe we de wereld aan onze kinderen en kleinkinderen achterlaten. We moeten verstandig omgaan met de spullen die we hebben, want grondstoffen zijn niet oneindig. Verduurzamen is een serieuze zaak, maar wees niet bang, het is ook echt heel leuk!”