Gratis regenton inwoners Nijkerkerveen klimaatadaptatie duurzaam Nijkerk

Gratis regenton voor 90 inwoners Nijkerkerveen

Op zaterdag 5 juni ontvingen 90 inwoners, van wie de woning betrokken was bij de herinrichting van het centrum in Nijkerkerveen, uit handen van wethouder Harke Dijksterhuis en Regenwateradviseur Renée Kleijn gratis een regenton.

Schoon hemelwater

Tijdens de herinrichting in Nijkerkerveen zijn aan de voorzijde van zo’n 200 woningen de regenpijpen aangesloten op een hemelwaterriool. Zo verdwijnt het schone regenwater niet in het vuilwaterriool, maar wordt het omgeleid naar open water in de omgeving, zodat de natuur ervan kan profiteren.

Complete regenton

Aan de achterzijde van de woningen lopen ook regenpijpen. Dat water kunnen bewoners opvangen door de regenpijp af te koppelen en het water op te vangen in een regenton. Alle 200 huishoudens waarbij de regenpijpen aan de voorkant van het huis zijn afgekoppeld tijdens de herinrichting, konden zich aanmelden voor de gratis regenton en dat hebben 90 mensen gedaan. Ze ontvingen zaterdag een regenton van 100 liter met bijbehorend kraantje, regentonvoet en vulautomaat. Met het regenwater dat ze hiermee opvangen kunnen ze bijvoorbeeld de tuin water geven en besparen daarmee op het gebruik van kraanwater.

Gratis advies van Regenwateradviseurs

Regenwateradviseur Renée Kleijn adviseert: ”Bij het plaatsen van een regenton is het belangrijk om de regenpijp zo af te koppelen, dat het regenwater niet alsnog naar het vuilwaterriool stroomt wanneer de ton vol zit. Als mensen daar vragen over hebben, dan geven wij als Regenwateradviseur daar met veel plezier gratis advies over.”

Mevrouw Van de Bor kreeg tijdens de actie van vandaag wat extra hulp van Timmer Grond- weg- en waterbouwbedrijf én wethouder Dijksterhuis bij het plaatsen van haar regenton. Verduurzamen doen we immers samen.

Uitreiking regentonnen Nijkerkerveen

De regentonnen werden zaterdag uitgereikt bij de Klimaatkamer, die nog een poosje bij de Baggelaar in Nijkerkerveen staat. Wanneer inwoners vragen hebben het ontstenen en vergroenen van de tuin, het afkoppelen van de regenpijp, het plaatsten van een regenton of het aanleggen van een groen dak, kunnen ze hier binnenlopen voor gratis advies. Regenwateradviseur Renée Kleijn is daar aanwezig op dinsdag, donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot 15.00 uur en elke eerste zaterdag van de maand van 10.00 uur tot 14.00 uur.

Kortingsactie regenton in Nijkerkerveen

Andere inwoners van Nijkerk die belangstelling hebben voor een regenton, kunnen trouwens gebruik maken van de kortingsactie.