Terugkijken online avond Nijkerk aanrdgasvrij informatiebijeenkomst inwonersavond warmte

Terugkijken: online bijeenkomst Nijkerk aardgasvrij

Op 6 oktober (‘ 21) vond de informatieavond aardgasvrij Nijkerk plaats. Kon u er niet bij zijn of wilt u de informatieavond terugkijken, dan kan dat hier: video Nijkerk aardgasvrij.

De noodzaak van aardgasvrij

Aardgas is een fossiele brandstof. Bij verbranding komt er CO2 vrij en dat draagt bij aan de opwarming van de aarde. Bovendien is de voorraad niet onuitputtelijk. Genoeg reden om over te stappen op duurzame bronnen om onder meer onze huizen en ons kraanwater mee te verwarmen.

Wat is het alternatief

Gemeente Nijkerk onderzoekt welke andere bronnen bruikbaar zijn om te kunnen wonen zonder aardgas. Dat is niet overal in Nijkerk hetzelfde. Het is per wijk verschillend en hangt af van meerdere zaken. Zoals de ligging van de wijk, de leeftijd en het soort woningen, wat er nodig is om een alternatieve energiebron te kunnen gebruiken en uiteraard de kosten van deze transitie naar aardgasvrij wonen.

Transitievisie Warmte

Wat er mogelijk is, op welke termijn en waar wordt omschreven in de Transitievisie Warmte. Die zal eind 2021 worden vastgesteld. Op woensdag 6 oktober hebben we tijdens een online informatieavonden geïnteresseerden hierover bijgepraat.