Natuurwerkdag IVN Nijkerk

5 november: Natuurwerkdag in Nijkerk

Zaterdag 5 november is het Natuurwerkdag. Om de omgeving van Nijkerk gaat IVN Nijkerk aan de slag met het knotten van wilgen langs klompenpad Appel. Lijkt het u leuk om hieraan mee te doen, in dit prachtige oude agrarische landschap? Dat kan!

Aanmelden Natuurwerkdag IVN Nijkerk

• Datum: zaterdag 5 november 2022
  • Tijd: 9.30 – 15.00 uur
  • Werkzaamheden: Snoeien, wilgen knotten, zagen
  • Koffie, thee, lunch: Koffie, thee, lunch is aanwezig
  • Adres: Zelderseweg 29, 3785KJ Zwartebroek
  • Aanmelden: klik hier

Knotwilgen knotten

Knotwilgen zijn eigenlijk kleine micro-natuurgebieden. Zangvogels, uilen, muizen, allerlei insecten, mossen en wilde planten hebben in een knotwilg hun eigen leefgebiedje. Daardoor zijn knotwilgen een belangrijke schakel tussen de verschillende leefgebieden in het gebied.

Handen uit mouwen voor biodiversiteit!

Het is dus belangrijk om goed te zorgen voor deze knotwilgen. Zodat de biodiversiteit in stand blijft. Dat doen we door elke 5 jaar hun takkentooi terug te snoeien. Oftewel: te knotten. Dat betekent zagen en takken slepen. Een flinke klus, waarbij veel handjes heel welkom zijn!

Natuurwerkdag IVN

Al 20 jaar organiseert LandschappenNL samen met de provinciale Landschapsbeheerorganisaties elke eerste zaterdag van november de Natuurwerkdag. Het grootste vrijwilligersevenement in het groen! Op meer dan 500 locaties, verspreid door het hele land, zetten jong en oud zich in voor natuur en landschap. En dragen zo bij aan een groene leefomgeving.

Om onze biodiversiteit in orde te houden, heeft de natuur ruimte nodig. Hoe minder steen, hoe meer ruimte voor groen. U kunt een handje helpen door bijvoorbeeld uw tuin zo groen mogelijk te maken. Lees hier onze tips voor een groenere tuin.

Regentonactie groene tuin klimaatadaptatie Nijkerk duurzaam

Wilt u weten wat u kunt doen? Maak dan een afspraak in uw tuin met onze Regenwateradviseurs. Ze komen graag langs, om mee te kijken naar de mogelijkheden om slim om te gaan met regenwater en de biodiversiteit in uw tuin. Hun advies is gratis. Het is een service van de gemeente Nijkerk.

Een afspraak maken kan door te mailen of bellen:

Doe mee aan de tuintegel-inruilactie! Zodat er meer groen en minder tuintegels in Nijkerk komen. Wanneer u tegels uit uw tuin bij ons inlevert, krijgt u hier een waardebon voor, die u bij Zorgkwekerij Harcohof kunt inruilen voor vaste tuinplanten. En daar krijgt u ook nog een zak tuinaarde bij!

Meedoen aan actie

Lees hier hoe u mee kunt doen aan deze actie!

Tuintegel inruilactie Klimaatkamer Duurzaam Nijkerk

Schaft u een regenton (met eventueel bijbehorende accessoires zoals een kraantje of aansluitpunt) aan bij één van onze deelnemers? Dan krijgt u bij de kassa 50% korting op het aankoopbedrag, met een maximum vergoeding van 50 euro.

Lees hier alles over regenton-actie!

Regenton ton groene tuin gieter klimaatadaptatie regenwater duurzaam Nijkerk