energiecoöperatie Nijkerk zonneveld energie zon

Uitkomst enquête energiecoöperatie in Nijkerk

Deze zomer (2022) hield gemeente Nijkerk een online enquête over deelnemen aan een energiecoöperatie, zoals een windmolen of zonnepark. De gemeente is benieuwd naar de interesse hiervoor bij inwoners en de redenen om hieraan mee te doen.

Nog geen lid, wel interesse

Eenenvijftig inwoners van Nijkerk vulden de enquête compleet in. Daarvan is zo goed als niemand al lid van een energiecoöperatie. Maar 84% heeft daar wel interesse in.

Redenen om lid te worden

De drie voornaamste redenen om lid te worden van een energiecoöperatie zijn dat inwoners duurzamer willen leven (28%), dat ze onafhankelijk willen zijn van energieleveranciers (25%) en vanwege de financiële opbrengst die het zou kunnen opleveren (22%). Daarnaast geeft 14% aan dat ze het zouden doen om de energietransitie een handje te helpen.

Energie dankzij de zon

De grootste interesse gaat uit naar projecten waarbij de energie wordt opgewekt met zonnepanelen. Daarna volgt interesse in projecten waarbij de wind de bron bij het opwekken van schone energie.

Onderzoek naar energiecoöperatie in Nijkerk

De uitkomst van de enquête is onderdeel van een uitgebreider onderzoek naar de mogelijkheden voor een energiecoöperatie in Nijkerk. En hoe de gemeente daarbij kan ondersteunen.

Want Nijkerk wil in 2030 CO₂ neutraal en in 2050 energieneutraal zijn. Om dat te halen, moeten we in de gemeente ons energieverbruik flink verminderen. En wat we wel gebruiken moeten we duurzaam opwekken. Daarom heeft Nijkerk een beleid opgesteld over duurzaamheid.