Duurzaam Nijkerk lanceert Energiebespaarvoucher 01

Energiebespaarvoucher helpt bij nemen duurzame maatregelen

Inwoners van Nijkerk kunnen sinds 5 november 2021 de Energiebespaarvoucher aanvragen bij de gemeente. Deze voucher is in te wisselen voor energiebesparende producten of advies, waarmee inwoners hun huis duurzamer en comfortabeler kunnen maken. De voucher is hier aan te vragen.

Wethouder geeft startschot

Als startschot reikte wethouder Dijksterhuis met veel plezier de Energiebespaarbox uit aan Marjolein van Nieuwenhuizen die als eerste inwoner haar voucher kwam verzilveren bij de Klimaatkamer in Hoevelaken. Dijksterhuis is blij met de Energiebespaarvoucher: “Energie besparen moet voor iedereen haalbaar zijn. Als gemeente proberen we onze inwoners zoveel mogelijk te helpen in de vorm van gratis advies en voorlichting. Met de Energiebespaarvoucher geven we een extra steuntje in de rug aan zowel huurders als huiseigenaren.”

Eigen huis of huurwoning

Er bestaan twee verschillende vouchers: één voor woningeigenaren en één voor huurders. In het geval van huurwoningen is namelijk niet de huurder, maar de eigenaar van het pand verantwoordelijk voor de buitenkant van het huis. Maar in de woning kan de bewoner wel één en ander doen om energie te besparen. Huurders kunnen daarom de voucher inwisselen voor de Energiebespaarbox, gevuld met led-lampen, radiatorfolie, tochtstrips, een timer voor een elektrisch apparaat en een waterbesparing voor de handdouche. Woningeigenaren kunnen de voucher ook inzetten voor energiebesparende producten of voor advies in de vorm van een warmtescan, een energiescan of het waterzijdig inregelen van het verwarmingssysteem.

De noodzaak van energie besparen

Nijkerk wil en moet in 2050 energieneutraal zijn. Dat is nodig om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan. Daarom is het noodzakelijk om minder energie te gebruiken en zullen we overstappen op duurzame energie, opgewekt met de onuitputtelijke bronnen zon en wind. Hoe minder energie we als gemeente nodig hebben, hoe minder we hoeven op te wekken. De gemeente wil inwoners graag op weg helpen bij het nemen van energiebesparende maatregelen, onder meer door middel van deze Energiebespaarvoucher.