De warmtepomp van Larinda

Duurzame Nijkerker Larinda warmtepomp aardgasvrij zonder aardgas

Lage lasten en altijd aangenaam warm in huis

Larinda Bok had één belangrijke eis bij de aanschaf van een warmtepomp. Ze wilde dat het altijd aangenaam warm zou zijn in huis. Larinda: “Ik had geen zin in getob met de temperatuur. Ik wil het gerieflijk hebben. En dat is gelukt.”

Van goed geïsoleerd naar energiezuinig

Larinda Bok en haar man kochten eind 2019 hun huis in de Nijkerkse wijk Corlaer. Het bouwjaar van de woning is 1990. Larinda vertelt: “Toen we het kochten was het goed geïsoleerd en onderhouden. Maar het huis was nog niet energiezuinig. En dat wilden we wel graag.”

Geen aardgas meer nodig

Daarom overwogen ze een warmtepomp. “Want dankzij een warmtepomp heb je geen aardgas meer nodig. Je verwarmt je huis dan met elektriciteit. En dat kun je eventueel zelf opwekken met zonnepanelen.”

Vakman laten meedenken

Een warmtepomp dus. Maar ja, welke kies je? Er zijn tegenwoordig een hoop goede pompen. “Gelukkig hielp onze zoon ons daarbij. Hij is loodgieter en elektricien. Als vakman kon hij goed met ons meedenken. Dat is ook één van mijn eerste tips aan andere mensen: schakel een vakman in.”

Wat heb je nodig

Samen met hun zoon zetten ze op een rijtje wat hun wensen en eisen waren. Larinda: “We wonen met z’n tweeën. De ruimtes die we willen verwarmen zijn de benedenverdieping, de eerste en tweede etage en de praktijkruimte naast het huis. En we willen altijd warm kraanwater hebben.”

"Meerdere ruimtes verwarmen en altijd warm kraanwater"

Daarna brachten ze de woonsituatie in kaart. “Je moet rekening houden met het oppervlakte en de inhoud van het huis. En hoe goed het is geïsoleerd. Dat bepaalt namelijk het vermogen dat de warmtepomp nodig heeft. Ons huis was in totaal 121 vierkante meter, 517 kubieke meter, goed geïsoleerd. En we namen vloerverwarming op de benedenverdieping.”

Hybride pomp of niet?

“We hebben kort een hybride pomp overwogen,” vertelt Larinda. “Maar daar zijn we vanaf gestapt. Omdat we zeker wilden weten dat er altijd voldoende warmte en warm kraanwater is. Onze zoon heeft met zijn vakkennis berekend wat daarvoor nodig was en welk apparaat daar qua vermogen het beste bij past.”

Warmtepomp Larinda aardgasvrij schuur Duurzame Nijkerker

Buizen en kabels

Met een warmtepomp haal je ook buizen en kabels in huis. Die je liever niet wilt zien. Er moet dus ook een plan komen om alles netjes weg te werken. “Onze warmtepomp staat bij de schuur. De buizen en kabels die vandaaruit naar ons huis komen, lopen via de kruipruimte. En gaan naar de boiler en technische installatie, binnen in huis. Die hebben we, samen met de omvormer van de zonnepanelen, in een kast weggewerkt. Daarnaast we hebben een koof laten maken voor de buizen en kabels die naar boven lopen.”

Voordelen van energiezuinig wonen

Larinda is blij met de keuze voor een warmtepomp, om meerdere redenen. “De temperatuur in huis is heel aangenaam, heel gelijkmatig. Het is altijd 20,5 graden. En in de zomer is dat heerlijk koel! Dan stroomt er in plaats van warm water, koud water door de vloerverwarming. Wij hebben echt geen airco nodig.”

Het grootste voordeel is dat Larinda en haar man geen aardgas meer nodig hebben. “Daardoor zijn onze vaste lasten heel laag. En dragen we een steentje bij aan een duurzame aarde.”

"We gebruiken geen aardgas meer"

Duurzame aarde is een christelijke opdracht

“Goed zorgen voor natuur, dier en mens is wat mij betreft een christelijke opdracht. En of dat nou met een warmtepomp is of doordat je geen afval op straat gooit, alle beetjes helpen. Wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt, hebben we allemaal een beter leven. En in een energiezuinig huis is dat een extra comfortabel leven.”

Geluid minder prettig

Het geluid dat de warmtepomp maakt is wel minder prettig vertelt Larinda. “Sommige mensen horen het niet, maar ik ben hoogsensitief en hoor het wel. Omdat ik last had van de laag brommende trilling, hebben we veren onder de warmtepomp laten zetten. Maar dat hielp onvoldoende. Ik hoorde de trilling nog steeds. Daarom hebben we ‘m verplaatst van het houten dak naar de grond in de tuin. Om het hoekje van de schuur. Door al het groen in de tuin zien we ‘m daar nauwelijks.”

Tips van Larinda:

• Doe het. Neem een warmtepomp. Wat dat je kost verdien je terug doordat je geen aardgas meer nodig hebt.
  • Zorg wel eerst dat je huis goed is geïsoleerd. Dan heb je namelijk minder energie nodig.
  • Laat de klus uitvoeren door een vakman. Iemand met (up-to-date) kennis van zaken.
  • Je wilt prettig met iemand kunnen overleggen en diegene vertrouwen. Kies daarom een vakman met wie je een klik hebt.
  • Op zoek naar een vakman? Vraag aan mensen om je heen of ze iemand weten met wie ze zelf prettig hebben samengewerkt. Vraag het bijvoorbeeld aan familie of buren.
  • Wonen met een warmtepomp: maak vooraf een lijst van wensen en eisen.
  • Breng in kaart wat de oppervlakte en de inhoud (kubieke meters) van je huis zijn
  • En hoe goed het huis is geïsoleerd (of neem dat mee in de plannen).
  • Kies niet goedkoopste pomp, maar laat goed doorrekenen welke pomp aan jouw woonwensen kan voldoen.
  • Beknibbel ook niet op het vermogen van de warmtepomp.
  • Bekijk vooraf waar buizen en kabels weggewerkt kunnen worden en neem de kosten voor deze werkzaamheden mee in je budget.
  • Geluid: de pomp maakt een licht brommend geluid. Sommige mensen vinden dat storend. Denk daarom vooraf na over de plek waar je de warmtepomp plaatst. Of hoe je het geluid eventueel kunt dempen.