De isolatie van Corry

Testimonial Corry Huizinga geisoleerde woning huis isolatie Duurzaam Nijkerk Duurzame Nijkerker

Koude dagen of juist hele warme, het gezin van Corry Huizenga heeft het altijd aangenaam in huis dankzij goede isolatie. Het isoleren van hun woning hebben ze stap voor stap en tegelijkertijd grondig aangepakt. Zowel vloer, muren als ramen zijn goed geïsoleerd, deels met hulp van het Energieloket Nijkerk. Corry: “En wat we doen, doen we meteen goed, want we willen hier nog lang blijven wonen.”

Huis voor opgroeiend gezin

Corry en haar man wonen in Strijland-Oost en hebben vier kinderen. Een groot gezin dus, dat op een gegeven moment de tussenwoning ontgroeide. In de zoektocht naar een ruimer huis wisten ze dat ze moesten verbouwen. Corry vertelt: “Er zijn maar weinig huizen met 5 slaapkamers, dus we zochten vooral naar een huis met mogelijkheden. Bij het vrijstaande huis waar we nu wonen, konden we uitbouwen en extra slaapkamers realiseren. Dat hebben we op een duurzame manier gedaan.”

Eisen aan de verbouw

“Ons huis is gebouwd in 1984 en toen wij in 2017 het huis kochten waren de radiatoren verouderd, stond er een gashaard in de woonkamer en de beglazing was nog dubbel glas,” vertelt Corry. “We wilden verbouwen, maar zijn eerst in het huis gaan wonen, om het te beleven. En hebben ruim een jaar de tijd genomen om plannen te maken en verduurzamen was daar onderdeel van. Op de achtergrond speelde inmiddels namelijk de problemen met de gaswinning in Groningen. Dus we besloten: we gaan voor aardgasvrij wonen. En dat betekent isoleren! Zodat er zo min mogelijk warmte, en dus energie, weglekt. Met hulp van de aannemer hebben we de achterzijde van ons huis uitgebouwd, naar de huidige isolatienormen.”

"We besloten voor aardgasvrij te gaan"

Verschil tussen nieuwbouw en oudbouw

“Verbouwen geeft best wat gedoe, dus we wilden het in één keer goed doen en met oog op de toekomst. Daarom hebben we het zo verbouwd, dat we op de begane grond een slaap- en badkamer hebben.” Corry vervolgt: “We zijn in januari aan de slag gegaan. Dat was even improviseren. Met z’n allen boven wonen, koken in de caravan. Maar na ruim 11 weken was de verbouwing klaar.”

Bíjna helemaal naar de zin. Want nadat het huis was uitgebouwd, was het erg aangenaam in de keuken en eetkamer. “Maar in de woonkamer, in het oude gedeelte, was er een behoorlijk temperatuurverschil. Ondanks de nieuwe HR++ ramen was het daar een stuk kouder. Dus we vermoedden dat de isolatie in dat gedeelte van het huis niet helemaal in orde was.”

"Dankzij een warmtescan wisten we wat we konden verbeteren"

Advies van energie-adviseur

Toen het Energieloket van de gemeente een informatieavond hield over verduurzamen, waaronder isoleren, meldden Corry en haar man zich aan. “Naast alle informatie die werd gegeven, kon je ook een afspraak maken om een warmtescan van je woning te laten maken. Dat hebben we meteen gedaan.”

Warmtescan gaf inzicht

En dat gaf een hoop inzicht. “De scan wees uit dat in het oude gedeelte van het huis de spouwmuur en vloer nog beter geïsoleerd konden worden. Oftewel na-isolatie.” Nog meer gedoe dus? “Dat viel erg mee, want de energie-adviseur zette alles voor ons in werking. Hij maakte een indicatie, rekende voor wat het zou kosten, hoeveel subsidie we ervoor konden krijgen, vroeg offertes voor ons op, regelde alles met de aannemer qua isolatie en controleerde achteraf of alles goed was gedaan. Dat was echt heel fijn.”

Geld terug dankzij ISDE subsidie

Voor het nemen van deze duurzame maatregelen, konden Corry en haar man subsidie aanvragen. “Voor het isoleren van de vloer en muren kregen we dankzij de ISDE-subsidie ongeveer 1/3 van de kosten terug.”

"We kregen 1/3 van de kosten terug via subsidie"

Spouwmuur en vloer

Dankzij de scan en het onderzoek van de energie-adviseur wisten Corry en haar man nu dat er nog ruimte in de spouw en onder de vloer zat om na-isolatie uit te laten voeren. Corry: “Zowel in de muur als onder de vloer is een soort schuimlaag gespoten, wat de ruimte helemaal opvult. Dat houdt kou of juist warmte van buitenaf tegen. Dat merkten we deze zomer al. Buiten was het 30 graden, binnen aangenaam koel.”

Combineer isolatie met ventilatie

Bij goede isolatie hoort trouwens ook goede ventilatie. Een rooster bij de ramen voor verse lucht en mechanische ventilatie vanuit de keuken. “Beslagen ramen zijn geen goed teken. Het vocht moet weg kunnen. Wanneer je goede isolatie en ventilatie hebt, zul je geen schimmel meer in de hoeken en achter de gordijnen tegenkomen, zoals wij vroeger in onze oude woning wel hadden.”

"We hebben gebruik gemaakt van de Toekomstbestendig Wonen Lening"

Lening bij gemeente

Het gezin van Corry heeft doorgepakt met verduurzamen. “Met het oog op de toekomst wilden we aardgasvrij en zelfvoorzienend wonen. We hadden al ervaring met zonnepanelen, dus die wilden we weer. En doordat er op de CV-ketel door de leverancier een terugroepactie zat, konden we, gelijk met de verbouwing, met korting en subsidie een warmtepomp aanschaffen.”

Dat is een flinke investering. “Dat klopt. Daarom hebben we gebruik gemaakt van de Toekomstbestendig Wonen Lening van de gemeente. Normaal gesproken sparen we eerst het geld dat we uitgeven, maar in dit geval verdienen we de lening terug doordat we nu energielabel A hebben. Onze energierekening is een stuk lager dan eerder. En we wonen heel comfortabel!”