School Nijkerk Rotary tegel plastic soep

Bassischool Holk verdient tegel voor project Stop de plastic Soep

Basisschool Holk heeft als eerste school in Nijkerk het lespakket ‘Stop de plastic soep’ van Rotary Club Nijkerk afgerond en verdiende daar een speciale stoeptegel mee. Deze werd op vrijdag 3 februari onder luid applaus van de leerlingen door wethouder Windhouwer op het schoolplein gelegd.

Lespakket en andere materialen

Het lespakket is een onderdeel van het project ‘Stop de plastic soep’, ontwikkeld door de Rotary Club. “Omdat er een milieuramp dreigt als we onze (plastic) afvalberg niet beter opruimen,” aldus Ben Scholten, voorzitter van Rotary Club Nijkerk.

“Naast het lespakket, inclusief een afvalbingo-kaart, worden er op verschillende plekken in de stad stoeptegels geplaatst bij afwateringsputjes, met de tekst ‘Hier begint de zee, niets ingooien a.u.b.’. Ook komen er nog grote borden en stickers op diverse plaatsen in de gemeente. We doen dat samen met Gemeente Nijkerk, Waterschap Vallei en Veluwe en St. Weeshuis.” Op dit moment is duidelijk dat zo’n 1500 leerlingen in de gemeente aan dit lespakket zullen meedoen.

Project voor basisscholen

Basisschool Holk is de eerste school die het lestraject heeft afgerond. De leerlingen van de plusklas op locatie Galjoen deden eraan mee en zijn zich nu nog meer bewust van het belang van afvalvermindering.

Bingokaart Rotary Nijkerk

Wethouder blij meer leerlingen

“Ik ben hartstikke blij dat deze leerlingen nu al goed voor onze planeet zorgen. Alles wat zij in afvalbakken gooien, komt niet in de natuur of in het water terecht. En kunnen we zelfs hergebruiken door er nieuwe grondstoffen van te maken. Dubbele winst dus!” vindt wethouder René Windhouwer, die de stoeptegel er samen met leerlingen Sasha en Carlijn van school Holk intikte. Deze leerlingen hadden bovendien een kijkdoos gemaakt en gaven een korte presentatie over de plastic soep. “Omdat de kinderen de afvalbingokaart mee naar huis krijgen, waarop ook een confronterende quiz staat over de schadelijke gevolgen van (plastic) afval, hopen we dat veel kinderen thuis over dit onderwerp verder zullen praten,” voegt Kim van Valkengoed toe, leerkracht van school Holk.

Tegel Rotary school Holk

Ook op andere plekken

In de komende tijd zullen bij alle basisscholen in de gemeente Nijkerk deze stoeptegels met de tekst ‘Hier begint de zee, niets ingooien a.u.b.’ worden geplaatst, net als op diverse andere plekken in de gemeente. U kunt de tegel ook elders in Nederland en daarbuiten tegenkomen: meerdere Rotaryclubs in Nederland en het buitenland hebben zich ingezet om op deze manier bij te dragen aan ‘Stop de plastic soep’.

Leuke attentie

De scholen die meedoen aan het project en de lesbrieven meenemen in hun programma, krijgen bovendien een leuke attentie in de vorm van een insectenhotel en een vlinderstruik, om ook nog op een andere manier een positieve bijdrage te leveren aan de kwetsbare natuur. Meerdere scholen hebben zich al ingeschreven. Ook interesse? Meld uw school aan via plasticsoep@rotarynijkerk.nl voor het ontvangen van de materialen.