Enquête

Energiecooperatie enquete

Een energiecoöperatie: wanneer is dat iets voor u?

Gemeente Nijkerk is benieuwd in hoeverre u als inwoner van Nijkerk belangstelling heeft in een lokale energiecoöperatie. We willen graag een beeld krijgen wat daarbij voor u belangrijk is. Wilt u ons helpen door de enquête in te vullen? Dat kan tot en 6 augustus 2022.

Er zijn steeds meer groepen mensen die met elkaar zelf duurzame energie willen opwekken. Omdat ze zelf willen bepalen waar hun energie vandaan komt. En omdat ze onafhankelijk willen zijn van een (commerciële) leverancier. Daarom slaan ze de handen ineen met buurt- of stadsgenoten en starten samen een ‘energiecoöperatie’. Er bestaan in Nederland inmiddels al bijna 700 energiecoöperaties.

Om als club mensen samen energie op te wekken, heb je een rechtsvorm nodig. Een coöperatie is hiervoor de meest gebruikelijke. Een coöperatie heeft net als een vereniging een bestuur en leden. Samen zijn de leden eigenaar van de coöperatie.

De resultaten vormen de basis voor verder onderzoek, naar de mogelijkheden voor een energiecoöperatie in Nijkerk en hoe de gemeente daarbij kan ondersteunen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Amber Noteboom, student aan de universiteit van Wageningen (University & Research). Uw deelname is anoniem.

Door mee te doen aan deze enquête kunt u kans maken op het winnen van een energiemonitor. Hiermee kunt u bijhouden hoeveel stroom u gebruikt en dit in een app live bijhouden.