NK Tegelwippen 2022 Nijkerk duurzaam klimaatadaptatie

NK Tegelwippen 2022 is begonnen!

Het NK Tegelwippen is weer van start gegaan! Sinds 21 maart worden er weer talloze tuintegels vervangen worden door groen. Want met gras, bloemperken, bomen en geveltuinen in plaats van tegels wordt Nederland:

Meer groen, minder tegels

Ruim 115 gemeenten door heel Nederland nemen het tegen elkaar op. Onder het motto: Een groener Nederland begint in je eigen tuin! Doet u ook mee? Laat weten hoeveel tegels u eruit heeft gehaald via de website nk-tegelwippen.nl

Stevige regenbuien kunnen wateroverlast geven. Straten vol water, een riool dat overstroomt. Aan de andere kant hebben we tijdens warme, droge perioden een tekort aan water. En gebruiken we drinkwater om de tuin te sproeien.

Dat kan anders. Wateroverlast kunnen we voor een deel voorkomen en het water zelf kunnen we opvangen en benutten.

• Met het omleiden of opvangen van regenwater kunt u de tuin(planten) water geven
  • Zeker bij warm en droog weer scheelt dat in het verbruik van schoon drinkwater
  • Er komt minder water in het riool en dat verkleint de kans op overstromende putten op straat tijdens hevige regenbuien
  • Met minder regenwater in het riool kunnen we efficiënter water zuiveren.

Wilt u weten wat u kunt doen? Maak dan een afspraak in uw tuin met onze Regenwateradviseurs. Ze komen graag langs om mee te kijken naar de mogelijkheden om slim om te gaan met regenwater in uw tuin. Hun advies is gratis. Het is een service van de gemeente Nijkerk.

Een afspraak maken kan door te mailen of bellen:

Bestrating houdt warmte langere tijd vast en zorgt voor een hogere temperatuur in de tuin. Vooral tijdens warme, tropische dagen is het fijn om juist wat verkoeling te vinden. Dus hoe minder tegels, hoe minder warm. Bovendien geven planten, hagen en bomen schaduw en verdampen ze vocht. Daarmee brengen ze extra verkoeling in de tuin.

Groen dak

Dat maakt ook een groen dak (sedumdak) interessant. Wist u dat een groen dak tijdens zeer warme dagen tientalen graden minder warm wordt dan bitumen dakdekking? Bovendien helpt een groen dak wateroverlast voorkomen. Overweegt u een groen dak? U kunt hier subsidie voor krijgen.

Insecten hebben een onmisbare functie in het ecosysteem. Ze dienen niet alleen als voedsel voor andere dieren. Ze zorgen ook voor de bestuiving van gewassen. Daarnaast verwerken ze organisch materiaal en zorgen zo voor een gezonde bodem, zodat planten en bomen kunnen groeien.

Insecten zijn dus een belangrijk onderdeel van de biodiversiteit. En die willen we in stand houden, want dankzij biodiversiteit hebben we zuurstof, schoon water, voedsel en grondstoffen.