Maaike raapt zwerfval

Maaike raapt zwerfafval Nijkerk zwerfafvalbrigade duurzaam

"Natuur moet je schoonhouden, ook in de stad"

Een paar keer per week maakt Maaike van Dijk-Bokkers, gewapend met een zak en een grijper, een rondje door de binnenstad van Nijkerk. En plukt dan afval van de straat en uit struiken. “Papiertjes, lege blikjes, verpakking van fast food, zakjes hondenpoep. Ondanks alle openbare prullenbakken zwerft er allerlei afval op straat. Ik raap het op en laat het ophalen door de gemeente.”

Rommelig en vies

Niet alleen Maaike stoort zich aan zwerfafval. Het schijnt één van de grootste ergernissen van mensen te zijn. En niet onterecht. Want het ziet er rommelig uit, is vervuilend voor de natuur en trekt ongedierte zoals muizen en ratten aan.

Zwerfafvalbrigade

Maaike is daarom lid geworden van de Zwerfafvalbrigade. Een groep vrijwilligers actief in Nijkerk, Appel en Hoevelaken. “Heel vrijblijvend hoor. Hoe vaak je gaat rapen mag je zelf weten. En soms is er een gezamenlijke activiteit, voor wie dat wil. Tussendoor krijg je mailtjes met handige info. En er is een Faceboekgroep van de brigade, waarin we elkaar tips geven.”

"Ik app even als ik een zak vol zwerfafval heb "

Afvalzak vol

Tijdens haar wandelingen raapt Maaike heel wat troep op. Wat doet ze eigenlijk als een afvalzak vol is? “Een volle zak kun je neerzetten op een standaard plek of bij een lantaarnpaal. Ik kies vaak een lantaarnpaal op een rustige plek, waarbij de kans klein is dat de zak wordt omgeschopt. Dan maak ik een foto van het nummer op de paal. App die naar een medewerker van de gemeente. En dan wordt de zak binnen een dag opgehaald.”

Niet alles oprapen

Hoewel Maaike de moeite neemt om zwerfafval te rapen, stelt ze wel grenzen. “Ik doe het niet als het regent. Wijnflessen vind ik te zwaar. Ik ga niet op mijn knieën liggen om iets onder een struik vandaan te vissen. Als het vriest is het sowieso lastig om dingen op te rapen omdat ze dan hard zijn geworden. En sigarettenpeuken zijn zo lastig om op te pakken met een grijper, die laat ik liggen. Ondanks dat ze erg vervuilend zijn.”

Maaike raapt zwerfafval Nijkerk zwerfafvalbrigade straat duurzaam

Bingo!

De kinderen van Maaike gaan trouwens regelmatig met haar mee. “Dan maken we er een spelletje van. We hebben namelijk een bingokaart van de Zwerfafvalbrigade. En gaan dus op zoek naar chipszakjes, verpakkingen van kauwgom, plastic doppen, flesjes, ballonen, batterijen, frietbakjes. Het is allemaal te vinden op straat. Met de kinderen gaat wat langzamer dan wanneer ik alleen loop, maar het is wel gezellig. En we krijgen veel complimenten van passanten. Bovendien is het leerzaam voor ze. ”

Statiegeld op blikjes

Tegenwoordig neemt Maaike een extra zak mee voor lege blikjes. Nu er 15 cent statiegeld op blikjes zit, is dat best lucratief. Zeker voor de kinderen. “Niet alle blikjes die we vinden zijn bruikbaar. De code moet leesbaar zijn. En dat is het niet bij een platgestampt blikje. Die nemen we wel mee, maar die gaat dan in de gewone zak met zwerfafval.” Het is goed dat er statiegeld op blikjes is gekomen vindt Maaike. “Er liggen er echt minder op straat tegenwoordig. Het scheelt denk ik de helft.”

"Waarom gooi je het niet even in de prullenbak?"

Buiten eten en drinken

Wat Maaike onderweg het meest tegenkomt zijn blikjes cola en energy-drink. En verpakkingen van fastfood. “Bij mooi weer neemt dat toe. Dan trekken mensen er meer op uit. Dan vind ik heel veel patat- en ijsbakjes en lepeltjes.

Verbazing

“Het blijft me wel verbazen hoe vaak mensen iets op de grond gooien. Ik denk dan: dat doe je thuis toch ook niet? Het is een kleine moeite om even naar een prullenbak te lopen of om je afval in je jaszak of in je tas te doen, zodat je het thuis kunt weggooien.” Of nog erger, de rondweg bij de bouwmarkt. “Daar wordt het zo uit het raam van de auto of vrachtwagen gegooid. Als je die moeite wel neemt, waarom lukt het dan niet om het in je auto te laten liggen en thuis in de prullenbak te doen?”

Bewustwording

Maaike: “Toch denk ik dat veel mensen zich er niet helemaal van bewust zijn dat ze daarmee de natuur vervuilen. Ze hebben niet in de gaten hoe schadelijk het is.” En dat terwijl het meeste afval maar heel traag vergaat. Kauwgom doet er 20 jaar over. Een plastic flesje breekt niet af, maar verbrokkeld. En het filter van een sigarettenpeuk vergaat nooit. Maaike: “Ik ben opgegroeid op een boerderij. En ben gewend om met de natuur samen te leven. Die moet je schoonhouden. Dat leer ik mijn kinderen ook.”

Nuttige wandelingen

Met het oprapen van afval op straat sla je twee vliegen in een klap volgens Maaike. “Wandelen is gezond en je doet iets nuttigs.” Van de Zwerfafvalbrigade heeft ze een grijper gekregen, handschoenen, speciale afvalzakken en een handige ring die de zak ophoudt. Plus een hesje, waardoor je goed zichtbaar bent en verzekerd. De brigade heeft het goed geregeld vindt Maaike. “En naast de gezamenlijke opruimacties is er ook ieder jaar een gezellige leden-dag. Het is echt een community. Maar dan vrijwillig en vrijblijvend, wanneer het jou uitkomt.”

Maaike raapt zwerfafval Nijkerk

Ook meedoen?

Wilt u ook lid worden van de Zwerfafvalbrigade? Dat kan. Stuur een mailtje naar Wim Tondeur via zwerfafval.nijkerk@gmail.com. Of meld u aan bij de overkoepelende organisatie Stichting Landschapsbeheer Gelderland via hun website: www.slgelderland.nl.