De energiedisplay van Gerrit

Energiedisplay Gerrit van Breda Duurzame Nijkerker

"Ik ga nu slimmer om met energie"

Sinds hij een energiedisplay heeft, gaat Gerrit van Breda nóg slimmer om met energie. “Toen ik op de display zag hoeveel stroom en gas ik gebruikte en wanneer, wist ik ook wat ik kon verbeteren. En dat zat ‘m niet alleen in materiaal, zoals led lampen. Maar ook in mijn gedrag.”

Wijzerplaat

Een energiedisplay is een klein apparaatje dat live laat zien hoeveel gas en elektriciteit je gebruikt. En hoeveel dat kost. Wanneer bijvoorbeeld de magnetron aan staat, zie je dat direct op de wijzerplaat. Gerrit: “Dan schiet het pijltje bij elektriciteit meteen een stukje omhoog.”

Open deur kost geld

Open deur kost geld Het gaf Gerrit veel inzicht. “Vroeger stond ik er helemaal niet bij stil, dat warmte de kamer uit vliegt als de deur open staat. Totdat ik op de display zag dat mijn ketel dan aansloeg, om bij te stoken. En dat kost geld. Vanaf dat moment ben ik op mijzelf gaan letten. Wat doe ik? Wat zie ik daarvan terug op de energiedisplay? En is dat nodig of kan dat anders?”

Energiekosten hoog

“Weet je wat het is. We waren ons lange tijd niet bewust van de hoeveelheid stroom en gas die we gebruikten. Er was altijd meer dan genoeg. En het kostte bijna niks. Maar nu is dat anders. De kosten zijn hoog en het klimaat verandert. We moeten er anders mee omgaan.”

Zuiniger met warmte

En om minder vaak te hoeven stoken, doet Gerrit er van alles aan om de warmte in huis te houden. “De muren zijn gelukkig goed geïsoleerd. Maar ik heb ook de buizen van de verwarming geïsoleerd, zodat ze onderweg geen warmte verliezen. Achter de radiatoren heb ik folie geplakt, zodat de warmte niet via de muur verdwijnt. En buitendeuren en tussendeuren doe ik achter me dicht.”

"Ik heb ook sluipverbruik aangepakt"

Elektriciteit gebruiken

“Ik ga nu ook anders om met elektriciteit. Bijvoorbeeld door niet meer lampen aan te doen, dan dat ik nodig heb. Wanneer ik thee zet, kook ik niet meer water, dan dat ik ga gebruiken. Met handige stekkerblokken voorkom ik sluipverbruik. Mijn was hang ik buiten te drogen op een rekje. Ook in de winter. En ik ben elektrisch gaan koken, in plaats van met gas. Want elektrisch is goedkoper. En trouwens ook minder vervuilend voor het klimaat.”

Stroomvreters

Gerrit vervolgt: “Ik zag dankzij de energiedisplay ook welke apparaten grote stroomvreters zijn. Dat zijn mijn wasmachine, de airfryer en de vijverpomp. Ineens werd ik me van heel wat dingen bewust. En ben ze daardoor anders gaan gebruiken.”

Zonnepanelen direct benutten

De grootste verandering door de energiedisplay, is dat Gerrit zijn zonnepanelen nu veel bewuster gebruikt. “Ik ben het goedkoopste uit, als ik de stroom gebruik die mijn eigen zonnepanelen opwekken. Daarom doe ik mijn wasmachine in de ochtend aan, nadat de zon is opgekomen. Ik kook mijn warme maaltijd voordat het donker wordt. En de vijverpomp? Die staat in de winter uit, want dan gaan de vissen in winterslaap. In de zomer draait de pomp op zonnepanelen.”

"De energie die de zonnepanelen opwekken benut ik meteen"

Hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken en hoeveel Gerrit daarvan gebruikt, kan hij ook teruglezen op zijn energiedisplay.

Sluipverbruik

Dankzij de energiedisplay kwam Gerrit erachter dat best veel apparaten stroom vragen, terwijl je denkt dat ze niet aanstaan. “Zoals de waterkoker en stereo-installatie. Als die uitstaan, maar de stekker nog in het stopcontact zit, vragen ze stroom. Zonde van het geld!” Dus ging Gerrit aan de slag. “Ik heb stekkerblokken met een aan/uit-schakelaar gekocht. Zodat ik met één druk op de knop een hele serie apparaten in één keer aan of uit kan zetten.”

Stekkerblok energie besparen Gerrit van Breda energiedisplay

Energieloket Nijkerk

Bij Gerrit werd de display geïnstalleerd door een Energiecoach van Energieloket Nijkerk. “Dat was fijn. Want die coach kon goed met me meedenken. En gaf me meteen tips om energie te besparen. Die heb ik opgevolgd en dat dit werkt, lees ik terug op de display. En echt waar, alle beetjes helpen.”

Gerrit kreeg de display via een speciaal project. Maar ze zijn ook gewoon in de winkel te koop. “En niet moeilijk te installeren hoor. Je kunt het gewoon zelf doen.”

Groen blijven

Hij beleeft veel plezier aan zijn energiedisplay. “Je hebt 3 standen. Groen, oranje en rood. Bij groen ben je zuinig, bij oranje gebruik je best wat, bij rood gebruik je erg veel. Voor mij is het een sport geworden om zoveel mogelijk in het groen te blijven. Bovendien kan ik precies zien wat ik bespaar. Het levert me dus echt wat op.”

Energiedisplay Duurzame Nijkerker Gerrit van Breda wijzer kosten euro's

“Ik denk dat je in huis vooral energie kunt besparen door je gedrag te veranderen. Zo’n energiedisplay helpt je om je daarvan bewust te worden. Doordat je letterlijk ziet hoeveel je gebruikt. Je zult op een andere manier met energie omgaan. En dat is zinvol, want dat bespaart je geld.”

Zonnepanelen Duurzame Nijkerker Gerrit van Breda energiedisplay